“باربی” خطرناک تر است یا “اسپایدرمن”!؟
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ صرفا برای انتشار سخنرانی های استاد رائفی پور میباشد و توسط استاد اداره نمیشود سایت اصلی استاد : masaf.ir
دانلود استاد رائفی پور
دانلود سخنرانی های استاد رائفی پور

 

(بسم الله الرحمن الرحیم)

“فرجو”، دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی در مصاحبه‌ای درباره ممنوعیت ورود برخی اسباب بازی های توضیحاتی داد. وی درباره ممنوعیت ورود عروسک‌های باربی و خانواده‌های سمپسون‌ها علت اصلی را مغایرت فرهنگی عنوان کرد.

 

وی دریاره عروسک هایی مانند اسپایدر من و سوپرمن نیز گفت: «شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که آیا عروسک‌هایی مثل اسپایدرمن و سوپرمن ممنوع است؟ ما برای تعیین این موضوع جوانب را بررسی می‌کنیم. اینها عروسک فیلم‌های آمریکایی هستند اما شخصیت‌هایی هستند که به مظلومان کمک می‌کنند و نمود مثبتی دارند. حتی این فیلم‌ها در ایران پخش شده است؛ بنابراین ممنوعیتی ندارد.»

سردمداران آمریکا همواره به دنبال تسلط فکری بر مردم خویش بوده و هستند و همواره سعی کرده اند جامعه لیبرال دموکرات را به عنوان پایان دنیا مطرح کنند و وانمود می‌کنند تمام جوامع بشری به سمت آن در حال حرکت هستند و دیر یا زود به آن خواهند رسید، در این میان هالیوود مهمترین تئوریزه‌کننده این رویا است که از آن به رویای آمریکایی (American dream) نیز یاد می شود.
اما با تمام سعی هایی که برای واقعی جلوه دادن این رویا در نظر مردم آمریکا می شود، کاستی های موجود را نمی توان از دید آنان پنهان کرد و یا پاسخی برای آن یافت که اگر این اتفاق رخ دهد، آرمان‌شهر پوشالی آمریکا سقوط خواهد کرد. در اینجاست که برای حل این موضوع دستگاه‌های رسانه‌ای غرب دست به دامن اسطوره‌هایی مدرن می‌شوند تا این خلا را پر کنند.

http://www.gerdab.ir/files/fa/news/1390/11/26/20055_380.jpg

مشکلات موجود کاستی‌هایی اجتناب‌ناپذیر و لازمه زندگی عنوان می شوند که از قدرت طبیعی انسان خارج هستند و نیاز به قدرت هایی فرا طبیعی برای غلبه بر آنها لازم است. اینجاست که سربازان رنگارنگ هالیوود بر پرده های نقره ای ظاهر می شوند، تا مردم را به این باور برسانند که تغییر وضعیت موجود نیاز به قدرتی فراطبیعی دارد و از سویی فساد موجود در دستگاه حاکم توجیه شود.

این چنین فیلم هایی با فلسفه یاد شده در فرهنگ اسلامی به هیچ وجه جایی ندارند و انفعال در برابر وضعیت موجود، با روحیه انقلابی اسلام، به هیج وجه هم‌خوانی ندارد. پخش این فیلم‌ها از رسانه ملی نیز سوالی بی‌پاسخ است و علت آن علامت تعجبی است که جز با مخاطب محوری این رسانه نمی‌توان آن را توجیه کرد. سانسور قسمت هایی که فیلم‌ساز در آن به نظام سرمایه‌داری آمریکا ابراز وفاداری می کند و یا تغییر برخی دیالوگ ها در هنگام دوبله نمی تواند پیام کلی فیلم را تغییر دهد.

اما کودکی دورانی است که هر آنچه در آن ملکه ذهن کودک شود در روحیات وی به شدت تاثیر گذار خواهد بود. با تمام آنچه که گفته شد باز هم مغایرت فرهنگی میان این اسطوره‌ها و فرهنگ ایرانی وجود داشته و دارد، کودکان ما بیش از آن که به اسطوره نیاز داشته باشند به الگوهایی از جنس انسان نیاز دارند که قابلیت تطبیق با فضای واقعی زندگی و مقابله با مشکلات موجود در جامعه را داشته باشند.

  • منبع: تریبون مستضعفین

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب